CAS: El propi aprenentatge
|
||
Síntesi
|
||
L’alumne, al llarg del semestre i de les
activitats que se’n deriven de l’AC, a través de recursos TIC diversos i
gràcies al treball entre iguals, ha d’assolir l’objectiu principal: un canvi
conceptual global en referència als continguts de l’assignatura, on cobra
important rellevància la relació entre ciència, tecnologia i societat, així
com l’ús dels recursos TIC en diferents problemes des d’una perspectiva
psicopedagògica en el que s’ha de produir un aprenentatge significatiu.
Les qualificacions rebudes mostren el nivell
d’assoliment, així com les avaluacions entre iguals i l’autoavaluació (la
qual té un pes molt important en l’assignatura).
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context General
|
||
Experiència en ensenyament
|
5 semestres a la UOC; anys i
panys d’educació formal; escassa experiència laboral.
|
|
Experiència/Nivell d’expertesa
en l’ús de TIC
|
Mitjà. Hem vist moltes eines,
però no hi he pogut aprofundir.
|
Tot el que he après fins al moment ha estat
autodidacta, a excepció dels continguts de les asignatures referents a NNTT a
la UdL en la meva formació en Magisteri - Educació Primària.
|
Tipus d’escola
|
UOC (Online)
|
|
Localització del centre
|
Allà on tinguis connexió a
Internet!
|
|
Connexió
|
Internet ADSL (6 mbps)
|
|
Assignatura
|
Noves tecnologies de la
informació i comunicació en educació
|
|
Professor
|
Manel Aguirre Raya
|
|
Situació sòcio-econòmica dels
alumnes
|
No s’especifica.
|
|
Context de la
història o cas
|
||
Nivells dels alumnes
|
Educació postobligatòria -
llicenciatura
|
|
Estudis que realitza
|
Llicenciatura de Psicopedagogia
|
|
Fites en la
història
|
||
Activitats planificades a la
sessió o unitat
|
·
Avaluació inicial: què coneixem
de la relació CTS? I de les TIC/TE?
·
Debat: la relació CTS i les
diferents perspectives.
·
Informe de síntesi: què hem
après fins al moment? Document i mapa conceptual.
·
Projecte Final: El reciclatge
com a mètode per a preservar el medi ambient.
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Assoliment dels objectius esperats, entre els
quals s’inclouen:
·
Entendre relació CTS.
·
TE: definició i camp d’estudi.
·
Paper mediador de les TIC i
aplicació en l’aula des d’una perspectiva psicopedagògica.
·
Avaluació tecnològica: concepte
i procediment.
·
Disseny i planificació d’activitats
a través de recursos TIC en relació a l’aprenentatge significatiu.
·
Canvi conceptual: concepte, com
es realitza i com podem crear espai d’E/A en el que es desenvolupi.
|
|
Tipus d’activitat
|
·
Lectura de mòduls i articles.
·
Exploració dels mateixos.
·
Treball amb recursos TIC (CMaps,
eines Google, editors de text, pdf...).
·
Debats en línia.
·
Pràctica real de planificació
d’activitats d’E/A amb TIC.
·
Autoavaluacions i documents
d’autoreflexió.
·
Blog, Wikispaces, fòrum obert.
|
|
Activitats de la
història o del cas
|
||
Tecnologies utilitzades
|
·
Internet
·
Eines Google
·
Debat i fòrum
·
Blogger
·
CMaps Tools
·
Adobe Reader
·
Rubistar
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Bàsicament, per la comunicació amb i entre els
companys, i per a dur a portar un seguiment del propi canvi conceptual.
|
|
Naturalesa de les activitats
|
Aprenentatge significatiu a través de la
pràctica continuada en referència a les NNTT, els recursos TIC i la TE. Es
cerca el canvi conceptual en referència a aquests ítems i les seves
relacions, així com la competència en la creació de situacions d’E/A amb les
TIC com a mediadores en la construcció del coneixement.
|
|
Dificultats trobades
|
Variades, sobretot en l’execució i el
desenvolupament en les activitats proposades (ja que no hi ha un recorregut
explícit en la seva resolució). S’han resolt a través del fòrum de l’aula.
|
|
Ajuda/col·laboració emprada
|
Alta i contínua. El fòrum és una peça clau en
referència a l’ajuda entre nosaltres, en referència a qualsevol tipus de
dubte que pugui sorgir. A més, en el meu cas, vaig desenvolupar el Projecte
Final amb Mònica Angelet, pel que el grau de col·laboració i cooperació al
llarg de l’assignatura ha estat alt.
|
|
Rol del professor
|
Mediador entre els alumnes i el seu propi procés
d’aprenentatge, a través de la seva guia, preguntes obertes i reflexions
compartides.
|
|
Rol de l’estudiant
|
·
Principal agent de la seva
pròpia construcció del coneixement.
·
Explorador, cercador
d’informació, contrastador de la seva qualitat.
·
Ha de mostrat constància i
esperit crític en tot moment, així com un grau de col·laboració alt.
|
|
Resultats
|
||
Observacions
|
·
El canvi conceptual és quelcom
natural; el realment complicat és dissenyar un programa adaptat al context
per a que els alumnes puguin desenvolupar-ho.
·
Els problemes són una gran font
de riquesa cognitiva; treballar-los a fons, permetrà l’aprenentatge
significatiu dels alumnes.
·
Les TIC, per si soles, no
produeixen aprenentatge. Adaptar-ho al context és necessari i enriquidor.
|
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
·
Avaluació compartida de cada
activitat (segons quina, avaluació del professor, autoavaluació, avaluació
entre iguals).
·
Autoavaluació formativa (blog,
reflexions, etc.)
|
|
Lliçó apresa pel
professor
|
Resumir-ho és difícil... Tot està en la història
posterior!
|
Història:
Entrevistador: Què et sembla si fem una mica de regressió i
introspecció?
Jordi: Perfecte. Va, encetem.
E: Com va començar tot això? Ho recordes?
J: Bé; sincerament, vaig començar amb una mica de
por. Era conscient que era una assignatura en la que havíem de treballar, i
molt... Això em va esfereir una mica. Això no significa que no comencés amb
ganes! Però, ja saps... Amb certa tensió.
E: Sí, ja m’ho imagino. Què em pots dir de les
primeres passes?
J: Tot semblava molt... Flexible i obert. Tant, que
al començament anava una mica perdut. Vaig crear el blog, vaig fer el primer
mapa conceptual, així com les nostres estimades preguntes trampa (que fins fa
poc no les considerava com trampa...), una mic d’ordre al blog, presentacions i
funcionament del fòrum... I acostumar-me a la web de l’aula! Mai havia treballat
d’aquesta manera. Com et pots imaginar, anava una mica boig.
E: T’anava a preguntar sobre la teva evolució al
llarg de l’assignatura; però encara no. Quines van ser les teves primeres idees
quan vas començar?
J: Què ciència, tecnologia i societat anaven en
constant comunió i perfecta interacció, i que les TIC eren una veritable eina
d’aprenentatge. Com si no hi fos necessària cap tipus d’adaptació...
E: Suposo que això s’ha anat modificant, oi? Quan
vas començar a veure que no tot era tan bonic com semblava?
J: Suposo que el primer cop que vaig veure tot això
fou en el debat. Ja n’era conscient que hi havia diferents postures en
referència a la relació CTS... Però no fou fins la investigació pel debat, així
com en la lectura dels diferents mòduls i articles i les argumentacions que
fèiem en línia quan vaig començar a adonar-me’n que hi ha força variables que
repercuteixen en tot això. Ah! I que les TIC no són màgiques.
E: Explica’m aquesta última afirmació, si et plau.
J: Molt senzill. Hi ha molts (massa) mites en
referència a les TIC i, un d’ells, com he dit al començament, és que aquestes
són una eina d’aprenentatge. Error. De la mateixa manera que una programació
s’ha d’adaptar a un context determinat, l’ús de les TIC també s’ha de fer
d’aquesta manera. Només així, actuant com a mediadores entre els alumnes i la
seva construcció del coneixement, s’aconseguirà una de les que considero
màximes en qualsevol tipus de procés d’E/A: el canvi conceptual.
E: Entenc. Tot això que m’estàs explicant ho vas
incloure en l’informe de l’activitat 3, oi?
J: Sí; informe que considero, ara mateix, massa
extens. Vaig voler integrar en un sol document els dos mapes conceptuals
(l’inicial i el més nou), així com l’aportació de síntesi del debat més
extensa, i el mateix informe en sí (que ja em va ocupar unes 7 pàgines); però
penso que no ho vaig redactar tal i com volia fer-ho. És a dir; sí que vaig fer
un resum amb matisos d’opinió personal i reflexió dels aspectes més rellevants
(com, per exemple, un petit anàlisi de la TE –en el que vaig tractar d’explicar
les oportunitats que aquesta ens donava juntament amb les TIC, així com les
limitacions i mites d’aquestes últimes-, la forma en que tecnologia i societat
estan en estreta relació, la visió de les TIC des d’una perspectiva
psicopedagògica...), però suposo que no vaig aprofundir suficient en el canvi
conceptual de l’aprenentatge significatiu i com els recursos TIC són un gran
facilitador, així com com el mapa conceptual és un bon instrument per
externalitzar les estructures cognitives que tenim en la nostra ment (em va
marcar molt el no haver emprat la paraula “node”, per exemple! Va ser el primer
que vaig pensar en realitzar la memòria del Projecte Final). Suposo que ho vaig
tractar tot de forma massa global i generalitzada (per tal de mostrar la meva
visió de tot el sistema), però no hi vaig posar tot l’èmfasi en el que fa
referència als continguts més rellevants de l’activitat 3.
E: Seguint amb l’eix cronològic, veig que vas
posar-te un xic nerviós a l’inici del Projecte Final. Em podries dir per què?
J: Perquè sóc carter! Tal i com vaig dir al fòrum,
hi ha un bon grapat de personal de la nostra empresa que no els hi aniria
malament una mica de psicopedagogia... Però no era un context vàlid.
E: Però aviat vas tenir una companya, oi?
J: Correcte. La Mònica em va salvar l’assignatura!
E: Sé que ho has explicat al blog i a la memòria,
però, podries fer-me cinc cèntims del contingut del Projecte?
J: Veuràs; vam ser massa ambiciosos al començament.
Mònica va proposar-me treballar la cultura, però ho vaig trobar extremadament
abstracte, i no tenim experiència en la realització de Projectes d’aquest
tipus. Vaig dir-li que podríem treballar quelcom més lligat a alguna
assignatura que estiguessin fent en aquell moment... I vaig pensar en
l’educació ambiental. És un sistema molt ric... I, alhora, molt complex. Potser
massa pel temps del que disposàvem. Per això ho vam delimitar al reciclatge i
en la seva relació amb el medi ambient.
E: Penses que va ser una idea encertada?
J: Sí, i no. Sí, perquè el reciclatge també forma
part d’aquest sistema, i van sorgir idees que haguéssim trobat en el cas
d’educació ambiental. No, perquè no vam disposar de tot el temps desitjat. Però
això ja no és cosa del Projecte ni de l’assignatura!
E: Què tal va anar la pràctica?
J: Malauradament, només tinc referències del mateix
seguiment; el meu rol fou de codissenyador i coavaluador, pel que no vaig poder
estar en cap moment en l’aula en el qual es va desenvolupar. Tot i això, llevat
d’alguna incidència puntual, més que bé. Es van complir els objectius que vam
proposar en un començament, els alumnes van ser capaços de veure que el
reciclatge no és un concepte aïllat, i van començar a construir un nou mapa
mental on aquest es relacionava amb el que vam tenir en ment al començament:
l’educació ambiental. Aquest canvi conceptual fou el leitmotiv del nostre
Projecte. Sé que em repeteixo, però tant de bo haguéssim tingut més temps per
dedicar-hi...
E: Penses que les TIC van ser un element clau del
Projecte? Perquè no hi veig gran relació entre el reciclatge i les TIC.
J: Els recursos TIC van actuador de mediadors,
igual que nosaltres. Gràcies a ells, vam poder crear un espai virtual en el
qual es podien compartir coneixements i fites importants en temps real (tot i
que, potser, no ho vam exprimir massa), fent que es complementessin amb els
debats oberts en l’aula. Al mateix temps, van ser la principal eina de recerca
d’informació... I van descobrir el CMaps! Desconeixia aquesta eina tan útil, la
veritat. Sense les TIC sí que s’hauria produït cert canvi conceptual... Però no
fins al nivell que van assolir al final del petit Projecte que vam pensar.
E: Em resulta curiós; sembla que la història del
vostre Projecte és força similar al que has estat vivint en aquesta
assignatura, oi?
J: Correcte! Estava preocupat que no fóssim capaços
de realitzar aquesta extrapolació en un context real, intercanviant els rols
(ara som nosaltres qui hem de dissenyar les activitats de tal manera que els
alumnes aprenguin de forma significativa a través del paper mediador d eles
TIC... És força complex!), però penso que ho vam fer prou bé.
E: Per concloure; alguna observació més?
J: Una molt d’important: competència tecnològica!
No només per part dels alumnes; els professionals també han de ser competents tecnològicament
per que els recursos TIC siguin realment útils i hi hagi una bona planificació
prèvia. Al mateix temps, cal tenir en compte un concepte que ha sorgit al
fòrum: l’avaluació tecnològica i integradora. L’avaluació és el recurs bàsic
per a determinar si la direcció en la que estem anant és la correcta. S’ha de
veure com un recurs enriquidor, no com una amenaça!
E: Moltes gràcies pel teu temps, Jordi. Ha estat un
plaer compartir aquesta estona amb tu.
J:
El plaer es mutu! Només espero portar a la pràctica tot l’après ben aviat.
Encara que se n’agafi “carinyo” a la meva feina actual... Ja en tinc ganes de
deixar el “carrito” de Correus!
No hay comentarios:
Publicar un comentario