Preguntes de desenvolupament breu

De la mateixa manera que he pensat que és bona idea deixar el mapa conceptual en una pàgina diferent a la principal, penso que aquestes preguntes també han de tenir el seu espai propi. Considero que són el punt de partida de l'assignatura, i que és bona idea tenir-les presents per veure com és la meva evolució al llarg de la mateixa (sí, exactament, com en el cas del mapa conceptual, però ara amb un xic més de prosa!). Aquí les teniu!

  1. ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.

Penso que sí amb total rotunditat i, per fer-ho de forma gràfica, m’agradaria plasmar-ho amb un exemple: imaginem, per un moment, l’època en que la pesta negra va assolar gran part de la població mundial. Si avui en dia hagués passat el mateix, hauríem tingut el mateix nombre de baixes que molts anys enrere? La resposta és clara: no. Per què? Perquè els avenços científics i tecnològics posen a l’abast de la població millores per la seva qualitat de vida, fent que això repercuteixi de forma directa en el progrés econòmic (ja que, per exemple, més investigadors equival a més investigacions per optimitzar recursos i, d’aquesta manera, estalviar per un lloc i poder destinar més capital a I+D+I) i permetent expansions mercantilistes que en el passat no haguessin estat possibles.


  1. ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?

Penso que sí que ho hauria de ser, tot i que hi ha certs fonaments científics en la qual la subjectivitat hi juga un paper important. Tot i això, hauria d’haver una neutralitat ideològica total per a que aquesta no suposés cap tipus de barrera o mur entre els diferents beneficiaris de l’evolució tecnològica, ja que no només no seria un avanç, seria un pas enrere a l’evolució i el progrés tecnològic.


  1. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.

Molt d’acord. Penso que l’intercanvi d’idees, programacions, conclusions, resultats, etc., de programes i projectes (per posar un exemple) entre diferents escoles ha de ser un referent per a veure com podem fer una intervenció útil i amb garanties. Hem de tenir present que en el món de l’educació la comunitat educativa global ha de ser un referent, ja que les relacions no són unidireccionals; per tant, les TIC ens permeten no només extreure informació valuosa, ens permeten compartir idees, opinions, fer projectes amb altres escoles d’altres indrets... Pel qual, segons l’activitat que volguem realitzar, es torna indispensable. A més, penso que en el món de l’educació hi haurien de tenir cada cop més pes i poder, ja que l’escola ha de reflectir la societat, la qual, avui en dia, té molta informació a l’abast gràcies a internet i les barreres físiques s’han trencat gràcies a la xarxa.


  1. ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?

Penso que la principal causa és l’origen capital. M’explico: la divisió entre dos mons provoca que hi hagi una escletxa cada cop més gran, aquells que tenen capital monetari suficient com per investigar i donar una qualitat de vida digna als seus ciutadans, i aquells que per diferents motius (sobretot polítics i econòmics) no ho poden realitzar. És una divisió clara entre el primer i el tercer món i, sense anar més lluny, entre les diferents escales socials que podem veure dintre d’una mateixa societat. Tot i que sembla quelcom sense vincle amb aquesta assignatura, penso que no ho és: menys avenços científics i tecnològics impliquen un aïllament més gran en el món i en la societat, deixant de banda aquelles persones que no hi tenen accés, fent que aquesta escletxa imaginària sigui cada cop més gran. És obvi que també podríem esmentar la cultura de cada territori, però penso que el capital hi té més pes.


  1. Defineix en una frase la Tecnologia Educativa. Digues quin és el seu objecte d’estudi.

Le Tecnologia Educativa és aquella que s’encarrega d’estudiar els processos d’ensenyament/aprenentatge a través de les eines tecnològiques que tenim al nostre abast i quina és la metodologia o la implantació adequada per a que aquesta sigui efectiva. El seu objecte d’estudi són, segons el meu parer, la investigació dels processos d’E/A adients a través de les TIC.


  1. Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement

Una transmissió de coneixement ben simple és el que hem fet molts cops: consultar una definició a Internet, escoltar un discurs o un sermó, o llegir l’estudi i conclusions d’un company. La construcció del coneixement és més complexa: un projecte escolar en el qual tothom hi estigui implicat des del nivell base (alumnes i professors, per exemple), en el que aquests cerquin tot el necessari per arribar a una estructura de coneixements sense la típica classe magistral, compartint troballes, reflexionant, preguntant-se el per què... És un espai obert al debat i a la reflexió.

  1. Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".

Totalment d’acord. El context en el qual ens hem desenvolupat ha fet que dintre de la nostra estructura cognitiva creéssim unes xarxes específiques de comportament, fet que pot explicar perquè d’un mateix fet podem tenir dues visions molt diferents. No cal anar gaire lluny per posar un exemple: la independència catalana. Oi que, segons on preguntem, rebrem respostes a favor i altres en contra, amb diferents tipus d’argumentacions? Aquest anàlisi subjectiu dels fets és degut al context en el qual la persona s’ha desenvolupat. Això sí; penso que el context no té incidència en el grau de coneixements que es pot adquirir. On té pes és en el punt de vista de la persona.

  1. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i  posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?

Alguna cosa que altra he fet, però no m’hi he endinsat gaire. El que sí vaig fer des del començament i que vaig trobar imprescindible fou redireccionar la bústia de la UOC al meu Gmail personal, ja que així em podia assabentar de forma més ràpida si tenia missatges importants o no (els smartphones són molt útils!); llevat d’això... No gaire més. Sí que he adaptat la primera plana al meu gust endreçant les caselles d’assignatures, calendaris, etc., i durant un temps vaig tenir l’adreça del meu blog personal en la meva signatura dels missatges. Però penso que no he realitzat canvis profunds, només estètics i útils per a mi.

  1. Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts?

Penso que sí compleixo amb tots els coneixements previs per tal de dur a terme aquesta assignatura. Sí que hi ha coses que hauria de repassar (com, per exemple, com crear una WebQuest a través de Dreamweaver, que és el programa que vam utilitzar anys enrere en la Universitat) o certs aspectes de Microsoft Word i Excel; però, pel que fa a la resta, no tindré problemes!


  1. Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: ______ 7
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: ______ 10
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ________ 10
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: _____  10
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: _____ 10
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: _____ 2
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: _______10
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: ______ 6
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ________ 6

DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ________ 8

  1. Comenta el teu grau de compromís en relació als coneixements previs   que has reflectit en aquest document. Fins a quin punt creus que els defensaries davant d’un tribunal? Creus que poden canviar els teus esquemes en un futur proper?

He contestat amb total sinceritat i creença del que tot el que dic, des del meu punt de vista, és cert, pel qual ho defensaria amb total seguretat; tot i això, estic segur que hi ha aspectes que puc polir, modificar o millorar, pel qual també penso que d’aquí a  un futur proper certes idees que he mostrat en aquestes preguntes podrien tenir petites modificacions o una explicació més llarga i acurada; especialment en el mapa conceptual, on probablement l’ampliaré i el relacionaré amb més conceptes i aspectes que anirem treballant al llarg de l’assignatura.
El que sí defensaria amb total seguretat és que és estrictament necessari que l’escola s’obri al món de les NNTT i de les TIC perquè són el futur de l’educació, i penso que són el canal necessari per a que els alumnes (i la societat en general) coneguin altres cultures, altres formes de pensar, altres punts de vista... I per a que els docents arreu del món puguin compartir resultats de programes, compartir projectes, fer investigacions comunes per a afavorir els processos d’ensenyament i aprenentatge i per a adaptar els continguts a la realitat...

3 comentarios:

  1. Aquestes qüestions són les preguntes trampa, ja que amb l'avaluació inicial (almenys jo) vaig respondre una cosa, donats els meus coneixements previs mínims, i un cop reflexiones amb l'activitat 3 veus que les respostes que tens en ment ja no són les mateixes. Això vols dir que has après alguna cosa, que no és poc! Et felicito pels teus coneixements i les teves destreses i habilitats en aquest món tan ampli (i de vegades complicat) de les noves tecnologies d'informació i comunicació. Felicitats!!

    ResponderEliminar
  2. Després d'haver-ho preguntat, m'he adonat que les preguntes trampa no eren més que aquestes preguntes! Moltes gràcies pels teus comentaris, Mónica; que hagi mostrat de forma externa els coneixements adquirits i que et felicitin per això és quelcom que t'anima a seguir donant el màxim de tu! Penso que tots plegats hem fet una feina excel·lent!

    ResponderEliminar
  3. És important valorar la feina que es fa, i compartir-la aprenent així tots plegats...ja és el millor!

    ResponderEliminar