sábado, 18 de octubre de 2014

Sintetizant...

Seguint amb l'activitat que encara tenim entre mans, és bona hora per a compartir "el montaje del director" de la síntesi del debat. Com podreu apreciar, no és molt més llarga, però he pensat que hi havia reflexions que no hi teníen cabuda dintre de la carpeta del debat. Aquí ho teniu!


L’ús de la tecnologia no és indicador d’una millor i moderna educació. Una bona educació és aquella que s’adapta a les necessitats reals de l’individu i proporciona oportunitats d’experimentació i vivència per tal de donar significat al coneixement. Penso que aquesta frase de Mireia Torras Rey en la carpeta CT_escola és la que més destacaria sobre la gran quantitat d'idees (excel·lents, tot s'ha de dir) que han sorgit en el debat. Per què? Senzill, i concís: de la mateixa manera que és absurd tenir un PC de la NASA per utilitzar el Paint, posar tablets a les aules i esperar que gràcies a això i sense cap tipus de canvi els alumnes adquireixin un millor nivell de competències és utòpic. Sí, penso que les NNTT i les TIC han de ser presents en les aules i són una eina molt eficaç per a que els alumnes tinguin adquireixin una major autonomia i competències relacionades amb la recerca de informació (entre d'altres), però si no hi ha un ús adaptat a les necessitats d'aquests i s'eduquen, tant professors com alumnes, sobre el seu ús, serà una despesa econòmica i de temps totalment innecessària.


Pel que fa a les meves aportacions; he tractat de seguir en tot moment el model Toulmin, i penso que dintre de la poca experiència que tinc en aquesta guia per fer argumentacions i contraargumentacions, m'he defensat bastant bé. Penso, també, que és possible que en certs moments hagi donat massa dades i m'hagi centrat molt poc en la idea principal (de fet, en el primer dels meus missatges al tecnopart, la taxa de morts de dones en l'embaràs és bastant irrellevant, ara que m'ho miro bé), però creia convenient i necessari posar-les en el missatge per a reforçar les idees. De la mateixa manera he tractat de ser semple el més clar i concís possible, ja que no molt "rotllo" i poca informació no serveix per a res. On potser he tingut una mancança és en l'ús dels continguts en material paper i els articles... Tot i que sí que els he citat i he posat idees extretes dels mateixos, potser els hauria d'haver aprofundit una mica més, tot i que penso que ho contrarrestra el fet d'haver buscar altres fonts d'informació en les que recolzar-me. Diria que he estat cercant constantment un equilibri entre el que "ja teníem" i el que "he buscat".

Pel que fa al contingut, he tractar sempre de compartir argumentacions en base al nucli del fil tractat, així com basades en les argumentacions del meu bàndol i contraargumentat les del bàndol vermell. Ha estat una feina que, tot i semblar senzilla, m'ha suposat un lleuger esforç en fer-ho bé (o, si més no, en fer-ho el millor possible), perquè no volia repetir fites que ja havíen sortit en els debat. Sembla quelcom senzill amb tantes opcions, però quan et trobes tants fils, resulta bastant complicat! Sobretot, si no comparteixes la ideologia del teu bàndol.


El determinisme en el qual he de desenvolupar les meves aportacions no encaixa en mi de cap de les maneres, ja que penso que la tecnologia no és quelcom aïllat i neutre (tot i que sí ho vaig esmentar d’aquesta manera en les preguntes inicials.... I ara m’estic adonant del perdut que arribava a estar!), ja que respon a interessos polítics i, sobretot, econòmics. Tot i que no em considero un antisistema, hem de tenir present que el capitalisme ha fracassat, i l’escletxa que ha format entre la societat es va fent cada cop més visible. En el fil de la nevera, per exemple, es veu clarament com els països del nord tracten de fer encara més dependent als països del sud, una espècie de neocolonialisme, basat en la dependència econòmica que es produeix gràcies als avenços tecnològics i com aquests representants ho emmascaren amb uns informes que vaticinen un perill pel medi ambient degut als CFC i amb decrets i moviments merament polítics.

On no estic d’acord és en el fet que la tecnologia ens transforma ens una espècie de cyborgs o en dependents de xarxes socials telemàtiques que es creen a través d’internet (com els fòrums, per exemple), com si d’un Second Life es tractés (del qual ens ha fet cinc cèntims en Manel com a "experimentació fallida"). Aquest tipus de comunicació ens dóna un gran nombre de possibilitats de noves comunicacions, de veure què succeeix arreu del món de forma ràpida i inclús de viure-ho amb primera persona si ens posem en contacte amb algú d’aquell indret en el qual estem interessats. Per què penseu que hi ha censura en segons quins països en quant a les telecomunicacions? Un altre cop, responem a interessos polítics que tenen com a base el control de la societat. Tot, TOT, és una xarxa en constant interacció. Seamless web, ni més, ni menys.



I, per acabar, voldria destacar les aportacions de dos companys: Meritxell Ferreiro Pérez al fil “Tecnopart”, ja que fa una revisió molt encertada dels processos naturals que impliquen malestar en les persones i com ens podem enfrontar a ells psicològicament i ser capaços d’adquirir-los com part de la nostra existència, vers defugir d’ells com molts cops es tracta de fer amb medicina que molts cops pot donar a altres problemes (per exemple, l’abusiu ús d’ansiolítcs per tractar psicopatologies sense cap tipus de suport psicològic, quelcom que es viu diàriament en els centres públics i privats); però, sobretot, cal destacar la relació entre CTS, i més tenint en compte com ho relaciona amb l’escola. De la mateixa manera cal esmentar al company Arnau Rius Llorens, ja que la seva aportació en el fil sobre el rol i l’essència del professor i els alumnes és, senzillament, exquisida. Una argumentació molt encertada, una relació tecnologia i educació concisa però, al mateix temps, amb un raonament excel·lent.

I com a petita conclusió; ha estat un debat intens, amb grans aportacions per part de molts companys, en el que he reflexionat constantment sobre la relació entre ciència, tecnologia, escola... I economia. Tant de bo tots els debats de la UOC fossin com aquest!

No hay comentarios:

Publicar un comentario