miércoles, 24 de diciembre de 2014

Avançant en la memòria del Projecte

Bon dia, companys i companyes de Noves Tecnologies!

Sento moltíssim el fet d'haver deixat aquest blog sense entrada durant tant temps, així com no haver estat constant en el fòrum de l'aula. No voldria posar excuses ni res per l'estil, però les meves circumstàncies personals segueixen minvant el temps del que disposo... I aquest mes ha estat molt caòtic. Per això he esperat fins tenir força avançat tant el Projecte (el qual ja em portat a la pràctica completament) així com la Memòria del mateix, per a poder posar cinc cèntims en el meu blog, deixant-vos els enllaços corresponents al final de la mateixa entrada.


En què es basa el nostre Projecte?

La nostra idea principal era que els alumnes fossin els princials agents actius en la construcció del coneixement, ja que ens basem en la teoria de l'aprenentatge significatiu d'Ausubel, l'aprenentatge cooperatiu de Pujolàs, i les idees que s'extreuen de la resolució de problemes del mòdul de Jonassen (en aquest cas, ens hem basat en un model de presa de decisions), adaptant-ho al context més proper dels alumnes i a les seves capacitats, aprofitant l'heterogeneïtat de l'aula per a potenciar la ZDP de Vigostky i, sobretot, utilitzant les TIC com a peça clau de tota la pràctica (tant en la recerca activa d'informació, com en al formació de documents cooperatius en línia, així com en la creació del mapa conceptual a través de CMap, per a externalitzar els mapes mentals dels alumnes). Però, en què ens basarem?

L'educació ambiental és quelcom molt present en les nostres vides. Mirem on mirem, trobarem referències a l'escalfament global i els seus perills, els efectes de la contaminació, programes de promoció del reciclatge... Al començament vàrem tenim la idea de tractar l'educació ambient des d'una perspectiva sistèmica, però aviat ens vam adonar que no tindríem temps suficient. Degut a la limitació de recursos i temps, vam optar per focalitzar-ho únicament en el reciclatge i com es relaciona amb el medi ambient, transformant-ho en un concepte integrat en una xarxa interrelacionada d'ítems, i no com a concepte únic com a tal. En el següent mapa conceptual podreu veure com es relaciona amb els continguts d'aquesta assignatura:

Recordeu que si feu click sobre el mateix, ho podreu veure en grandària original


Com ho hem fet?

L'heterogeneïtat és una oportunitat única per veure diferents punts de vista, opinions i reflexions. Per què no aprofitar-ho com un element enriquidor i potenciador del coneixement? El fet de tenir diferents edats, juntament amb la recerca i selecció activa d'informació i la creació de documents de text en línia de forma cooperativa ens va permetre aconseguir molts dels objectius que ens vam proposar: des de l'esperit crític, fins a l'ús de les TIC de forma cooperativa, fins el respecte i la tolerància en els debats. No us posaré les activitats en aquesta entrada (ja que seria massa llarga, i ho podreu consultar al Wikispace) però, llevat d'alguna incidència, s'han desenvolupat correctament i com ho esperavem; de forma resumida, ens hem basat en els coneixements previs dels alumnes per a integrar nous continguts a través de la construcció del propi coneixement a través de la recerca activa d'informació (i selecció rellevant de la mateixa), el treball entre iguals, i l'exteriorització del model mental propi a través d'un mapa conceptual. Aquest últim punt va ser problemàtic; degut a la falta de temps, no vam poder fer-ho tal i com havíem pensat (cada membre o grup feia un CMap), pel que ho vam fer a nivell de grup aula.

Com ho hem avaluat?

Hem realitzar una triple avaluació: sobre el mateix procés, sobre els alumnes, i sobre la visió que han tingut els alumnes d'ells mateixos (autoavaluació). D'aquesta manera, ho hem valorat des d'una perspectiva sistèmica, on cada punt ens ha permés veure què hauríem d'haver millorat, si els alumnes han arribat als objectius preestablerts, i si ha fet falta introduir cap modificació durant la posada en pràctica de la intervenció. En relació a l'avaluació sobre els alumnes, ho hem desglossat en avaluació inicial, formativa i sumativa, tal i com veureu en el Wikispace.

Com a primeres conclusions, què podem dir?

Ha estat un Projecte molt enriquidor, i que ens ha servir per a dur a la pràctica real tot allò que vam aprendre al llarg del semestre. Ens hem adonat, però, que no és tan senzill com sembla; adaptar les idees de Jonassen al context no sempre és senzill i, de vegades, pot ser realment complicat. Tot i que no es requereixen de grans recursos, de vegades no comptem amb suficients ordinadors per a que els alumnes treballin de forma individual o amb parelles, per exemple, o hem de dedicar unes sessions prèvies al tutelatge i la pràctica en l'ús de diferents eines TIC. Això ens pot repercutir en l'organització de temps, en els recursos que podem utilitzar, en la mateixa planificació del Projecte... Per part meva, penso que ho hem planificat i portat a la pràctica correctament (sobretot tenint en compte que no teníem gaire temps!) i que, encara que els alumnes no hagin demostrat tot el seu potencial, ha estat una gran aproximació al Projecte original que teníem en ment. Han treballat, han aprés i, el més important: han gaudit. Trencar amb la rutina habitual per introduir una metodologia diferents acostuma a ser sempre positiu; en aquest cas, ha estat excel·lent! En la Memòria Final podreu llegir les conclusions de forma més extensa; ara no voldria sobrecarregar aquesta entrada!

Per a tenir-ho tot més organitzat, no penjaré cap arxiu d'audio o vídeo en el blog. Deixaré un enllaç de la Wikispace per a que pogueu veure tot el que hem estat realitzat. Un cop haguem entregat la Memòria, també posarem les pàgines corresponents a les conclusions finals i als treballs dels alumnes (per si ho voleu consultar en línia).

Només em queda desitjar-vos molt bona feina i molts Bones Festes! Ànims, que això arriba a la seva fi, ja estem a la recta final!

No hay comentarios:

Publicar un comentario